Online Marketing és Web kisszótár
A/B teszt— egy bizonyos oldal két különböző megjelenésének tesztelésére szolgáló rendszer. ’A’ és ’B’ kinézetű oldalakra különböző felhasználókat irányítunk és felmérjük az oldalon való viselkedésüket, melynek függvényében eldönthető melyik a hasznosabb design.
account— az ügyfélre vonatkozó kifejezés. Az a személy, aki az ügyféllel dolgozik (account manager v. account executive).
ad view (AV)—amennyiben online reklámfelületet szeretnénk vásárolni, a megbízottnak egy ad view-t kell biztosítani, ami egy statisztika az oldal látogatottságáról. Ezzel a számmal kalkulálhatunk egy bérelt reklámfelület esetében. Ha ezen a felületen több reklámot is elhelyeznek, akkor természetesen megoszlik ez az adat.
analytics— analitika, mérés, statisztika és az ezekből való következmény levonás, a legtöbbet ilyen típusú szolgáltatás a Google Analytics.
AJAX— Asynchronous JavaScript and XML – egy webes fejlesztési technika, technológia, amellyel interaktív alkalmazások fejleszthetők. Az internet oldal nem folyamatosan hív le adatokat a szerverről, nem folyamatos az adatcsere, ráadásul csak kevés adatmennyiséggel dolgozik, valamint nem szükséges minden alkalommal letölteni a weblap adatokat a szerverről, így összességében egy gyors, interaktivitást és használhatóságot segítő technika.
B2B—business to business – azaz vállatok közötti kommunikációt/értékesítéseit jelenti.
B2C—business to consumer – vállalatok és fogyasztók közötti kommunikációt jelenti.
banner— egy hirdetési megoldás, amely egy 460×60-as reklámcsíkot takar. Sajnos manapság ez egyre kevésbé hatékony, hiszen a túltelítettség miatt a felhasználók szinte észre sem veszik őket.
C2C— consumer to consumer – azaz a fogyasztók közötti kommunikációt/értékesítéseit jelenti. Leggyakoribb példája az internetes közösségi oldalak vagy fórumok.
Captcha— internetes űrlapok végén találkozhatunk velük. Segít megbizonyosodni arról, hogy a űrlap kitöltője nem egy számítógép, vagy ember. Utasítja a felhasználót egy képen tárolt kód beírására.
CMS— Content Management System– különböző programok, melyek internetes oldalak készítésére, megváltoztatására, feltöltésére szolgál.
CPM— cost per thousand – reklámmegjelenés alapon használt kifejezés. Azt jelenti, hogy 1000 reklám megjelenítésért mennyit kell fizetnünk.
CPC— cost per click = ár / kattintás – CPM és az 1000 AD-ra jutó kattintások számának hányadosa. Megmutatja, hogy mennyibe kerül egy a meghirdetett reklámból származó látogató.
CPI— cost per impression – internetes reklámozásban használt mértékegység, amely kifejezi egy reklám projekt költségeinek és bevételeinek arányát.
CSS— Cascading Style Sheet – egy stílusleíró nyelv, amely magában foglalja a HTML és XHTML dokumentumok formázási beállításait.
CTR— click-through ratio – átkattintás arány. Megmutatja, hogy banner esetén a hirdetés megjelenéséhez képest hányan kattintottak át a linken.
DB— database– adatbázis, ahol rendezett információkat tárolhatunk. Bármilyen információt elraktározhat, melyet később táblázat formában jelenít meg.
DM levél— üzleti levél, a vállalkozások kézzel fogható kommunikációja. Több funkciót tölthet be: megrendelés, visszaigazolás, ajánlatkérés.
DNS— domain name system – az adatbázis, amely párosítja a domain neveket az IP címekkel.
domain— internetes oldalunkhoz társított online cím. (Pl.: www.valami.hu)
e-mail marketing— hírlevélként küldött üzenetek. Egy újabb módja az ingyenes reklámnak, viszont vannak különböző szabályai, amit be kell tartanunk. Pl.: tilos SPAM (kéretlen, ismeretlen címzettől származó) leveleket küldeni és kötelező leiratkozási lehetőséget biztosítani a címzetteknek.
flash— ezt a multimédiás technológiát a Marcomedia fejlesztette ki. Segítségével interaktív anyagot készíthetünk, relatív kis fájlméretben. Böngészéseink során leginkább mozgó reklámok formájában találkozhatunk velük. Nem túl közkedvelt, mivel nem jeleníthető meg kivétel nélkül az összes felhasználó böngészőjében (pl. Apple eszközökön használt applikációk).
FTP— File Transfer Protocol – a fájlok számítógépek közötti mozgatására használt IP címen alapuló rendszer. Egy weboldal fájljait is FTP segítségével lehet feltölteni az internetes tárhelyre.
gerilla marketing— nem hagyományos marketing módszer, melynek célja minimális befektetéssel maximális profitot termelni. Napjainkban egyre nagyobb kedveltségnek örvend. Alapja lehet egy videó vagy kép, amit megosztanak néhány közösségi oldalon. Ennek terjesztése, pedig a felhasználók feladata. Kétesélyes a dolog, hiszen így csak az igazán frappáns marketing megoldások nyernek teret maguknak.
Google Adwords— internetes hirdető rendszer. A jelenlegi piac egyik legolcsóbb hirdetéseit biztosítja. Előnyei közül az egyik legnagyobb talán, hogy szinte teljes mértékben személyre szabhatjuk hirdetéseink funkcióit.
Google Analytics— a Google ingyenes szolgáltatása, ami különböző statisztikákat biztosít oldalunk látogatottságáról.
Heading— fejléc- a jelentése nem különbözik egy szokványos újság fejlécétől. A fejléc weboldalunk legtetején foglal helyet. Tartalmazhat címet vagy egy képet, amely minden aloldalon megjelenik, így adva egy egységes stílus vagy kinézetet annak.
HTML— HyperText Markup Language – internetes kódolási nyelv, szinte minden weboldal alapját képezi. Az URL kódban valami.html ismerhetjük fel.
XHTML— eXtensible HyperText Markup Language – a HTML kódolási nyelv egy kibővített változata, amely nagyobb szabadságot ad tartalmaink formázására.
HTTP— HyperText Transfer Protocol – ez a protokol alapján működnek a web böngészők. Az általunk beírt parancsokat (internetes címek) értelmezi és végrehajtja.
HTTPS— HyperText Transfer Protocol Secure – a HTTP protokol fajtája. Biztonságossá teszi az internetes oldalak és az azokat üzemeltető számítógépes rendszerek közötti kapcsolatot. Minden nagyobb közösségi oldal ilyen protokolt használ (Pl. Facebook).
iFrame— Inline Frame – HTML kódolásban használt technika. Lehetővé teszi egy külső oldal megjelenítését saját weboldalunkon. Manapság elavult technológiának tartják, használatuk reklámok megjelenítésére szolgált.
in-app purchase— alkalmazáson belüli vásárlás. Okostelefonokon és tábla készülékeken használt technológia. Alapja, hogy ingyenes alkalmazás bizonyos funkcióit csak pénzért (előfizetéssel) teszik a felhasználó számára elérhetővé.
IP— Intellectual Protocol– egy alap azonosító jel, melyet minden számítógép magával hordoz.
keyword— kulcsszavak, melyek az internetes oldaladra leginkább jellemzőek. Ezeket egy átlag felhasználó nem látja, mert az oldal kódolásába kell beleírni. A SEO alapjául szolgáló meta tartalom.
konverzió— marketing berkekben a Google Adwords egy szolgáltatását értjük, mely leírja személyre bontva, hogy egy felhasználó mennyi hasznot hozott az oldal számára.
Meta tag, meta title, meta keywords — a ’meta’ előtaggal jelölt tényezők HTML kódolásban használt kifejezések, melyek leírják egy oldal tulajdonságait. Gyakran ezek segítségével jutunk el egy oldal admin felületére.
PHP— Hypertext PreProcessor – beágyazott kódolási nyelv, mely segítségével dinamikus weboldalakat készíthetünk. A HTML-től eltérően itt, ha módosítani szeretnénk valamely beállítást, akkor nem kell egyesével minden oldal átszerkeszteni, elég egy fősablont átírni.
pop-up— felugró tartalom. Általában fizetett reklámhirdetések. A legalattomosabb típus, mivel a felhasználónak mindenképp meg kell nézni és bezárnia az ablakot, hogy tovább folytathassa böngészését.
RSS— Rich Site Summary– weboldalak frissítéseinek nyomon követésére szolgál. Itt nem a konkrét tartalmat jeleníthetjük meg, csupán egy rövid leírást kapunk a változásról.
search engine— az a keresőmotor, amely működteti az internetes kereső oldalakat (Pl.: Google, Yahoo, Bing). Ehhez párosíthatjuk keyword-jeinket, mely segítségével a hozzáértők előkelő helyen jeleníthetik meg tartalmaikat egy-egy kereső találati listáján. Az ezzel foglalkozó szakágat SEO-nak (Search Engine Optimalization-nek) nevezzük.
SEO— search engine optimisation – a keresőmotor optimalizása alatt értjük azokat a technikákat, melyek egy adott oldal látogatottságának a növelésére szolgálnak. Ezt a célt elsősorban a kereső oldalakon való előkelő helyezéssel lehet elérni.
SEM— search engine marketing – online marketing forma, amely a keresőoldalak optimalizálásán alapul.
SMTP— Simple Mail Transfer Protocol – Internetes e-mail címeken használt levélküldő rendszer. Más hasonló rendszerekkel is találkozhatunk, ezért fordul elő egy e-mail cím használatakor, hogy SMTP cím mellett POP és IMAP címekre is szükségünk van.
TLD— Top-Level Domain– a domain címek hierarchiájában a legfelsőbb helyet elfoglaló rész, amely minden egyes oldal/aloldal címében szerepel (pl. .hu, .com, .co.uk, .de). Jelentheti a vállalkozás formáját, vagy az oldal nemzetiségét.
URL— Uniform Resource Locator – az webcím, melyet a böngésző felsősávjában írunk be. Ez irányítja a felhasználót az adott weboldalra. (Pl.: www.weboldalam.hu)
WWW— world wide web– internetes tartalmak összessége (pl.: oldalak, fájlok).
XML— eXtensible Markup Language – egy kódolási nyelv, mely bizonyos parancsokat fordít le olyan formában, hogy az ember és számítógép is értelmezni tudja.
Címkék: , kisszótár, online marketing
Kategóriák: OM kisszótár, Online marketing
Hozzászólás