Mielőtt blogot indítasz – 15 alapozási feladat

A marketing tanácsadók legtöbbje egyetért abban, hogy üzleti weboldalad mellé igencsak hasznos lehet egy blog felépítése, mivel rendkívül nagy látogatószerző potenciál rejlik ebben az eszközben. A tartalommarketing alapja a folyamatosan megújuló, releváns és hasznos tartalom, amihez a blog tökéletesen passzol.

Létrehozása, elindítása ma már nem jelent túlzottan nagy feladatot, mégis van néhány olyan dolog, amire nem árt figyelni indulás előtt, nehogy idejekorán tévútra kerülj és feleslegesen dolgozz.

1. Blogmotor – Az első lépés mindenképp annak eldöntése, hogy egy szolgáltató blogmotorját szeretnéd használni vagy saját domainre, saját oldalt telepítenél. A legnépszerűbb magyar blog oldalak a blog.hu és a blogger.hu. Mindkét felületen csak egy gyors regisztrációra van szükség, és máris indulhat a munka. Ha külföldi szolgáltatót választanál, a WordPress-t ajánlom, de már a Google is egészen jó blogmotort kínál, ami még magyar menürendszerrel is rendelkezik. Az első kényelmesebb, egyszerűbb megoldás, később azonban gondjaid adódhatnak, ha költöztetni szeretnéd. A másik variációhoz kell némi CMS tudás, cserébe kiváló Joomla, WordPress, Drupal vagy CMS Made Simple sablonok és kiegészítők állnak rendelkezésedre, komoly magyar nyelvű háttéranyaggal. Mérlegelj, melyik célszerűbb számodra!

2. Design – Egyszerű, letisztult, harmonikus felület – ez a nyerő! Felejtsd el a flash-t és egyéb csillogó tartalmakat! Legyen átlátható és egyértelmű a felhasználói oldal és inkább a tartalommal próbálj kitűnni.

3. Pozicionálás – Lényeges, hogy már a legelején döntsd el, milyen fő témában, témákban lesz szakértő a blog. Ha folyamatosan kevered a fő témákat, abból semmi jó nem sül ki…Természetesen lényeges, hogy a fő iránynak megfelelően válassz kategóriákat, kulcsszavakat, topikokat és címkéket!

4. Célcsoport analízis – Mérd, térképezd fel, mire lesznek kíváncsiak olvasóid, akikhez el akarod juttatni termékedet, szolgáltatásodat? Bejegyzéseid tökéletesen alkalmasak arra, hogy mini közvéleménykutatást készíts. Posztjaidban tégy közzé alkalmanként rövid kérdésköröket és telefonos/személyes megbeszéléseken is kérdezz rá, hogy olvassák-e írásaidat, elégedettek-e azokkal, mit szeretnének látni még, milyen irányba mozdulj el, ha mást látnának. Nagyon sok esetben a posztokhoz érkező kommentek is irányt mutathatnak, hiszen gyakori, hogy egy a bejegyzést dícsérő hozzászólásban kérik arra a bloggert, hogy valamit még fejtsen ki, járjon utána egy kapcsolódó témakörnek.

5. Kategóriák – Gondold át, hogy a fő irányon belül milyen különböző részterületekről fogsz írni, ennek megfelelően alakítsd ki a kategóriákat és címkéket, legyen logika elrendezésükben. Kerüld a túl bonyolult szerkezetet, nagyon lesújtó tud lenni, ha egy dzsungelszerű, átláthatatlan kategória rendszer várja az olvasókat: Egy, maximum két szintű rendszert hozz létre.

6. TartalomKEYWORD in Magnifying glass on blue background A blog lényege a folyamatos, minőségi tartalom. Egy üzleti oldalnál ezt bizony nehezebb rendszeresen produkálni, mint egy hobbicélból írt tartalom esetében. Ajánlatos a vállalkozásoddal, termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatos kulcsszavakat kiválasztani egy-egy témának. A Google Kulcsszótervezője nagy segítségedre lehet ennél a lépésnél. Ha ezzel végeztél, indulhat a tartalomgyártás!

7. Változatosság -Szövegek, videók, fotók, hangfelvételek, infografikák – törekedj arra, hogy minél változatosabb, dinamikusabb tartalom kerüljön blogodra. A hangvételt is váltogathatod, több szakmai cikk mellé jól jön olyakor egy-egy lazább téma. Légy őszinte, mutass hitelességet és írj szenvedéllyel! Nagyon fontos a humor! Alkalmazd minél gyakrabban bejegyzéseidben, apró mókás sztorik, viccek, történetek formájában. Hallottál már például arról, miről lehet felismerni az internet kalózt? – Webhely van az arcán. 🙂

8. Másolás – felejtsd el! Azon kívül, hogy jogi eljárást is maga után vonhat, a Google rövid időn belül kiszúrja és hátra rangsorolja oldalad. Ihletet meríteni természetesen lehet, sőt sokszor kötelező is, az idézés is megengedett a forrás megjelölésével. Ha mégis találsz egy olyan cikket, ami eszméletlen jó és tökéletesen illeszkedik témában oldaladhoz, tartsd Magad a forráshivatkozás webes szabályaihoz, amiről már mi is cikkeztünk (link.)

9. Kiegyensúlyozottság – egy céges, szakmai, üzleti blog esetében különösen fontos, hogy tartsd a színvonalat! Ahogy sorra születnek magas színvonalú cikkeid, úgy növekszik az olvasótábor is. Nem engedheted meg magadnak a színvonal “ugrálását”!

10. Kommentelés – Ha rendszeresen elkészíted és közzéteszed kitűnő írásaidat, még nem dőlhetsz hátra. Ha hozzászólások érkeznek bejegyzésedre, figyelj arra, hogy a lehető leghamarabb reagálj, hiszen ez interaktívvá, élettel telivé teszi oldalad. Jó megoldás lehet, ha egy-egy írásod végén Te szólítod meg az olvasókat, megkérdezve véleményüket. Ha egy kommentelő láthatóan provokál, agresszíven szólít meg, maradj higgadt és kerüld az értelmetlen vitákat!

11. Közösségi háló – legalább a Facebook-al célszerű “összekötnöd” a blogodat, ahol közzé teheted legújabb cikkeidet. Hashtagek használata javasolt és a megosztás gombok beépítése is szükségszerű. Ha Pinternestet / Instagramot is használsz, építs megosztást saját képeidbe is, kezdenek felfutni ezek a csatornák is már hazánkban.

12. A legszükségesebb SEO – Bejegyzéseidbe kerüljö3n kulcsszavaidból 3-4 db! Többet ne alkalmazz hiszen olvasóid számára ez fárasztó lehet, ráadásul arra utal, hogy fogalmazási gondjaid vannak Célszerű először megírni a fő mondanivalót, aztán okosan belecsempészni azt a néhány szót! A neten sok sűrűség vizsgáló oldal van, pl. a magyar seotools.hu vonatkozó eszköze, amely gyorsan átnézi, hogy megfelelő-e ilyen szempontból is a posztod. A netes hagyományok szerint a 2-8 %-os sűrűség az ideális. Oldalad meta leírásának és címkéinek helyes kitöltése is nagyon fontos! A Google Analytics-et használd rendszeresen, állítsd be a Google Authorship igazolást és használj címkefelhőt!

13. Fotók, videók, infografikák – Közhely, hogy egyetlen kép 5többet mond ezer szónál, de igaz. A videókra pedig ezerszeresen igaz. Használd őket bátran. Ha saját fotókat is tudsz készíteni, sokkal személyesebbé válik oldalad! Ha más anyagát használod, ne feledd feltüntetni a forrást! Youtube videókat pillanatok alatt be tudsz illeszteni a felületre.

14. Értesítés – sok olvasó szereti, ha azonnal tudomást szerez az új bejegyzésekről. Ezért fontos, hogy lehessen feliratkozni RSS csatornára és/vagy hírleveles értesítőre.

15. Reklám – figyelj arra, miért is hoztad létre blogodat. Legyenek beépítve csalik, helyezz el bannereket, amelyek honlapodra mutatnak!

Címkék: , , , ,

Kategóriák: , ,

1 hozzászólás

Hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?