Weboldal szövegírás
Azzal gondolom nem mondok újat Neked, ha azt állítom – hatalmas a verseny a világhálón. Honlapok millói várják folyamatosan a látogatókat, olyan a cybertér, mint egy nyüzsgő hangyaboly.
Ha tehát el szeretnél jutni vásárlóidhoz, partnereidhez, pontosabban azt szeretnéd, hogy Rád találjanak, olyan honlapot kell készíttetned, felépítened, amely minden funkciójában tökéletes. A tökéletesség egyik legfontosabb záloga pedig az, hogy első osztályú honlapszöveg jelenjen meg oldaladon.
Természetesen mondhatod erre azt, hogy minőségi szolgáltatásod, céged, vállalkozásod teljesítménye a mérvadó, nem az, hogy milyen képet mutatsz magadról a hálón. Jól hangzik, de sajnos nem így van. El kell fogadnod, ha leendő ügyfeleid nem találnak a Rád a neten, nem látogatják rendszeresen profi oldaladat, nem lesz belőlük vásárló, Te pedig bevétel nélkül maradsz. Ilyen egyszerű a képlet.
Azt kell mondjam, még mindig a legolcsóbb, és arányaiban a leghatékonyabb marketing eszköz az, ha egy jó honlappal rendelkezel, amely jó szövegekkel van feltöltve és kellően jól van optimalizálva a kereső motorokra.
Ne feledd, a hangyaboly folyamatosan mozog, változik, konkurenciád is azon dolgozik, hogy tökéletes és izgalmas weboldala legyen.
Te se vesztegesd az időt!
Kettős játszma
A webszövegekkel kapcsolatosan két fontos kívánalom van, azon kell dolgoznod, hogy mindkettőnek minél jobban megfelelj!
1. Tartalmas, érdekes, kívánatos, figyelemfelkeltő szövegek – amelyek “kézen fogják” vásárlóidat, bevezetik Hozzád, bemutatják termékedet, szolgáltatásodat, “hellyel kínálják” és valamiféle akcióra késztetik (vásárlás, hírlevélre feliratkozás, Facebook oldal kedvelésére felhívás stb.) Fontos, hogy szövegeid lényegre törőek, informatívak legyenek, pontosan, alaposan tájékoztassák látogatóidat arról, mit kínálsz, milyen feltételekkel. Ha az oldal szövege nem érdekes, nem tartalmaz a lehetséges megrendelő számára fontos adatokat, akkor a látogatók továbbállnak.
2. Te és a céged vagytok a tökéletes választás – honlapod szövegének ezt is el kell mondania. Az általad, vállalkozásod által kínált szolgáltatást vagy terméket úgy mutassa be leendő ügyfelednek, mint a lehető legjobb, legoptimálisabb lehetőséget az általa keresett kérdésben – kicsit a vásárló fejével gondolkodva.
3. Előnyök – Ha a neten kereső vevő nem tudja, miért jó neki, ha a rengeteg lehetőség közül Téged, cégedet választja, már régen rossz… Add tudtára, milyen előnyökkel jár, ha melletted teszi le a voksát.
4. Legyen célcsoportod – sok olyan üzleti weboldalt találni a neten, ami olyan, mint egy szónoki emelvényen előadott kiáltvány. Olvasásukkor úgy érezheted, mindenkihez szólnak, mégis senkihez. Ez pedig unalmat, közönyt és hidegséget vált ki az olvasóból, nem tud azonosulni vele. Ne barátaidnak, ismerőseidnek írj, hanem célcsoportodnak, akiket meg akarsz nyerni. Hozzájuk szólj, a nekik megfelelő nyelvezeten, az ő információéhségüknek megfelelően.
5. Tagolás, elrendezés – ezt talán nem is kell különösebben kifejtenem. Egy összeömlesztett, formázatlan, egymásra hányt mondatokból álló szöveg még akkor is illúzióromboló, ha egyébként tartalmas és releváns.
6. Kiemelések – a legfontosabb mondatok, kifejezések esetén célszerű alkalmazni a kiemelést. A netes olvasási szokásokra különösen jellemző a “szkennelő stílus”, amikor az olvasó pásztázó módszerrel átfutja a honlapszöveget. Ilyenkor másodperceken múlik a siker vagy a bukás, hogy vevőddé válik vagy távozik. A kiemelések pedig szinte vonzzák a tekintetet, ilyenkor megáll a látogató egy-egy pillanatra, és tüzetesebben átnézi a tartalmat.
7. Nyelvtanilag helyes, stilisztikailag megfelelő szöveg – elképesztően visszataszító tud lenni egy olyan weblap, ami tele van helyesírási vagy fogalmazási hibákkal. Ez rendkívül rossz üzenetet sugároz, és rengeteg potenciális vásárlót ösztönözhet azonnali távozásra.
II. Keresőoptimalizált weboldal
Sajnos, nem elég, ha vásárlóidat megszólítod. El is kell érned őket, rád is kell találniuk. Ehhez pedig a keresőóriásokat – a Google-t és társait – ismeg kell győznöd arról, hogy valóban jó barátjuk vagy és oldalad releváns, értékes tartalmakkal rendelkezik. Hazánkban nyilvánvalóan a Google az, akinek kívánalmait mindenképp szem előtt kell tartanod, hiszen az internetes keresések nagy hányadát a Google-nál indítják.
Fontos tehát a minőségi, releváns tartalom, és az is, hogy honlapodon kellő mennyiségben találjon a kereső kulcsszavakat. A szöveg hossza is megfelelő legyen, továbbá a feltöltött képek is releváns címet kapjanak.
A weblapodon használt szavak, a kulcsszavak, a címek, alcímek tudatos, megtervezett elrendezése nagyon komoly hatással van arra, hogy a keresők mennyire előkelő pozícióba rangsorolják oldalad.
Ez a két fő pont az, ahol eldől, mennyire lesz népszerű és milyen látogatottságot ér el honlapod. Mindkét fenti ismrév nagyon fontos, noha erősségükről folyamatosan vitatkoznak a hozzáértők.
Profi meló
Egy igazán jó, dinamikus weblap szöveg szinte interaktív módon kommunikál az olvasóval. Egyrészt információt közöl, tájékoztat, másrészt akcióra ösztönöz, motivál.
Fentiekben láthattad, eléggé összetett a webszövegírás feladata. Többféle dolognak kell megfelelned, sok mindenre kell figyelned. Ez a munka jóval többet jelent az általános szövegírásnál, itt a jó fogalmazási készség mellett szükség lesz a keresőmotorok ismeretére, némi online marketing tudásra és az internethasználati szokások alapos ismeretére is.
Szögezzük le, igazán jó honlapszöveget írni, egyáltalán nem könnyű feladat.
Ahhoz, hogy kellően szakmai is legyen, tartalmas, informatív, mégis könnyed, és laza, tájékoztassa látogatóidat vállalkozásodról, mégis meghagyja a választás örökérvényű szabadságát, nos mindezekhez sok mindennek kell klappolnia.
Természetesen ezt is meg lehet tanulni. A háttértudást megismerheted, némi gyakorlás után pedig jó esélyed van arra, hogy menni fog a dolog. Ha mégsem érzed magadban a kellő felkészültséget, energiát és elhivatottságot, eleve úgy gondolod, hogy szélmalomharc lesz, kellő eredmény nélkül, azt mondom, inkább bízd a profikra!
Címkék: , szövegírás, tartalom
Kategóriák: Jótanácsok a weboldaladhoz, Keresőoptimalizálás / SEO, Szövegírás, Tartalom és szövegírás, Visszatérő látogatók
Hozzászólás